Jak sprawdzić czy licznik nie jest cofnięty?

Choć praktyka ta jest nielegalna i karana, to wciąż wielu kierowców decyduje się na cofnięcie licznika, licząc na lepszą sprzedaż swojego auta. Z danych wynika, że co roku sprzedaje się średnio 450 tysięcy tak oszukanych aut. Oznacza to, że wielu kierowców jeździ samochodami, o których stanie technicznym mają błędne mniemanie. Otóż auto z przebiegiem ponad 200 000 km nie należy do najbezpieczniejszych, jednak cofnięty licznik umożliwia jego skuteczną sprzedaż. Tak wkręcony kupujący nie wie, że jego „nowe” auto jest zwyczajnie niebezpieczne. Jeśli więc zamierzasz kupić używany samochód, pamiętaj, aby dokładnie go sprawdzić.

Cofanie licznika jest praktyką znaną od początku lat 90 XX w. Kapitalizm powitaliśmy w Polsce masą sprowadzonych aut, których stan trzeba było wyzerować tak, jak system komunistyczny. Wówczas czynność ta była wyjątkowa łatwa i trudna do wykrycia. Radzono więc, aby przebieg pojazdu oceniać po stopniu zużycia kierownicy, foteli, pedałów czy tapicerki. Jeśli przebieg był niski a wymienione elementy mocno zużyte, można było podejrzewać szwindel. O ile dzisiaj wciąż radzi się dokładnie oględziny elementów jak kierownica i tapicerka, to istnieją jeszcze inne metody pozwalające sprawdzić czy majstrowano przy liczniku.

Sprawdź historię pojazdu
Najłatwiejszym sposobem na sprawdzenie czy licznik się zgadza jest skorzystanie z usług Centralnej Ewidencji Pojazdów. Otóż na ich stronie internetowej możemy sprawdzić dokładną historię pojazdu, o ile był zakupiony w polskim salonie i nie został sprzedany zagranicę. Wówczas należy podać numer VIN i uzyskamy informacje o przebiegu pojazdu. Liczby pochodzą ze zgromadzonych danych podczas corocznego przeglądu. Pamiętajmy jednak, że przebieg pojazdu będzie podany zgodnie z tym, co ujrzał diagnosta na liczniku. Nie jest to zatem przesądzający argument.

Pomocna elektronika
Współczesne auta mają zamontowaną coraz większą ilość podzespołów, sterowanych rzez elektronikę. To sprawia, że istnieje łatwiejsza możliwość faktycznego udokumentowania przebiegu samochodu. Wiąże się to jednak z koniecznością posiadania specjalistycznych urządzeń. Odczyt z podzespołów pozwala poznać dokładną historię pojazdu. Można ją sczytać z danych ze sterownika silnika lub skrzyni biegów. Istnieje też możliwość odczytania stanu licznika z niektórych urządzeń audio, ponieważ w ich pamięci przechowywane są informacje o błędach, które są łączone z danymi o przebiegu. Uśredniony przebieg można również ustalić ze sterownika pompy hamulcowej. Otóż na każdy kilometr przypadają ok. dwa hamowania. Tak więc jeśli według zebranych danych, hamowań było 100 tysięcy, to przebieg powinien mieć 500 tysięcy km. Oczywiście są to tylko przybliżone informacje, jeśli jednak rażąco różnią się od stanu licznika możemy podejrzewać, że ten został cofnięty.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 648 475

E-mail: kontakt@flpoland.pl

Planujesz zakup używanego auta? Doradzimy, na co zwrócić uwagę i na jakie kwestie powinno się uważać, planując tego typu inwestycje.