Na co zwracać uwagę podczas jazdy testowej?

Jazda próbna to niewątpliwie podstawowy elementem procedury kupowania używanego samochodu. Nie istotne, czy pojazd kupujemy od przyjaciela czy szwagra, w każdej sytuacji powinniśmy nalegać na możliwość samodzielnego przekonania się o możliwościach auta. W sytuacji, gdy sprzedający nie wyraża zgody na taki test, możemy być pewni, że oferowany przez niego produkt jest wadliwy.

W zasadzie każdy samochód może prezentować się jak nowy. Wystarczy świeża warstwa lakieru, mycie, woskowanie i ogarnięcie wnętrza, aby auto zapachniało nowością. Po bliższym przyjrzeniu łatwo jednak ocenić stan karoserii czy wnętrza, jednak znacznie trudniej sprawdzić w jakim stanie jest skrzynia biegów, hamulce oraz pozostałe ważne podzespoły. W tym celu należy wsiąść za kierownicę i sprawdzić, jak wszystko działa w praktyce, gdyż zadbane wnętrze nie decyduje o tym, że auto rzeczywiście będzie sprawne. W trakcie przejażdżki zweryfikujemy czy kierownica nie drga przy większych prędkościach oraz w jaki sposób samochód przyspiesza i czy nie ściąga go na boki. Często właśnie jazda testowa przesądza o dokonaniu zakupu.

Zawsze osobiście
Pamiętaj, że to ty masz być kierowcą. Jeśli sprzedawca zaproponuje przejażdżkę na fotelu pasażera, będzie to dla niego doskonała okazja, aby ukryć ewentualne usterki pojazdu. W trakcie użytkowania samochodu mógł bowiem wyrobić sobie pewien styl jazdy, którym będzie starał się zamaskować takie usterki, jak nieprawidłowo działające sprzęgło. Ważne jest więc, aby w miarę możliwości samemu zasiąść za kierownicą i móc ocenić jak pojazd zachowuje się w różnych sytuacjach na drodze. Dobrze sprawdzić czy nie świecą się żadne kontrolki, ocenić jak pracuje skrzynia oraz jak bierze sprzęgło. Jeśli bierze wysoko, to możesz być pewny, że czeka Cię wymiana.

Nie daj się zagadać
Podczas próbnej jazdy nie pozwól, aby sprzedawca Cię zagadał. W ten sposób będziesz mógł skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu i lepiej wsłuchasz się w wydawane przez niego odgłosy. Poproś również o wyłączenie radia oraz nawiewu, ponieważ nie będą zakłócały pracy silnika. Jeśli jest to możliwe wybierz drogę, która nie jest zbyt gładka, ponieważ lepiej sprawdzisz na niej zawieszenie samochodu. Energicznie kręć kierownicą przy niskiej prędkości i nasłuchuj odgłosów pracy wspomagania oraz przekładni kierowniczej. Jakiekolwiek wycie w trakcie jazdy na wprost może wskazywać na zużycie skrzyni lub łożysk kół, a stuknięcie po wyłączeniu silnika na problem z kołem zamachowym.

Zrób proste testy
Ważne jest, aby sprawdzić czy samochód toczy się na luzie z wyłączonym hamulcem postojowym. W celu oceny pracy sprzęgła możesz lekko zaciągnąć hamulec ręczny i spróbować ruszyć z drugiego biegu. Jeśli auto zgaśnie to oznacza, że jest z nim wszystko w porządku.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 648 475

E-mail: kontakt@flpoland.pl

Planujesz zakup używanego auta? Doradzimy na co zwrócić uwagę i na jakie kwestie powinno się uważać planując tego typu inwestycje.